Göm meny

TANA82 Kursinformation

Lärandemål

Kursen skall introducera ett ingenjörsmässigt arbetssätt. Särskilt då modeller för projektarbete och projektledning. Genom projektet skall studenten få inblick i ett tillämpningsområde där matematisk modellering används för att lösa ett tekniskt relevant problem. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • planera ett projektarbete utifrån en given kravspecifikation, dokumentera detta i projekt- och tidplaner, samt utföra ett projektarbete enligt en projektmodell.
  • aktivt bidra till en god samarbetsanda inom en projektgrupp, samt förklara hur formella regler för samarbete kan bidra till att en grupp fungerar väl.
  • redovisa projektet, inklusive de matematiska metoder som använts, både skriftligt och muntligt.
  • söka upp och tillägna sig för projektet relevanta kunskaper.
  • översiktligt förklara hur matematiken har bidragit till den historiska utvecklingen inom naturvetenskap och teknik, samt dess betydelse för teknisk problemlösning.
  • åskådliggöra hur arbete enligt en projektstyrningsmodell bidrar till ett effektivare tillvaratagande av resurser, garanterar kvaliteten på utvecklade produkter, samt bidrar till ett företags utveckling.
  • diskutera hur matematisk modellering, samt det tekniska innehållet i projekten, bidrar till en hållbar utveckling.

Kursinnehåll

Föreläsningsserie: Projektstyrningsmodellen LIPS. Att planera ett projekt samt dokumentation av både arbetet och resultatet. Informationssökning och referenshantering. Skriftlig kommunikation med särskilt fokus på text som innehåller matematiska formler. Arbete i grupp och gruppdynamik. Introduktion till programmering med fokus på beräkningar och visualisering. Introduktion till matematikhistoria och matematikens betydelse för teknik och naturvetenskap, samt hur simulering kan användas för att effektivisera processer och minska resursåtgång. Hur ny teknik, och matematiska metoder, kan bidra till hållbar utveckling. Exempel på hur matematik använts för att lösa tekniska och vetenskapliga problem.

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ingår föreläsningar samt ett projektarbete. Föreläsningarna har två huvudsyften. Dels att ge kunskaper relaterade till projektarbete (projektmodell, gruppdynamik, och informationssökning) dels att ge studenterna en inblick i deras kommande yrkesroll bl a genom inbjudna gästföreläsare. Till föreläsningen om informationssökning ingår ett övningstillfälle i biblioteket. Projektarbetet dokumenteras i en skriftlig rapport samt redovisas muntligt. Dokumentationen granskas ur både saklig och språklig synvinkel. Kursen avslutas med en projektkonferens där projektgrupperna redovisar sina projekt för övriga projektgrupper.

Sidansvarig: fredrik.berntsson@liu.se
Senast uppdaterad: 2022-05-17