Göm meny

TATA40 Matematiska utblickar: Program läsåret 2024/25

Varje utblick ingår i ett eller flera av följande tre teman, som framgår av programmet nedan:

M: Matematisk breddning och/eller fördjupning.
H: Matematikens historia.
T: Matematikens användning inom teknik och naturvetenskap.

Period ht1

Fö 1: torsdag 12 sept 2024 kl. 10–12, sal C4

Hans Lundmark, MAI
Jongleringsteori [M]

Vi roar oss med att utforska den matematiska teoring för jonglering!

Fö 2: torsdag 19 sept 2024 kl. 10–12, sal C1

Jana Björn, MAI
Kardinalitet och oändliga mängder [M]

Vi skall jämföra antalet element i oändliga mängder, definiera vad det betyder att två mängder har lika många element och gå igenom begreppen uppräknelig och överuppräknelig mängd. Föreläsningen kommer att innehålla både grundläggande teori (som tidigare ingick i en kurs i Diskret matematik) och exempel med tillämpningar.

Litteratur: A. Björn, B. O. Turesson, Diskret matematik (Kap. 10), kompendium, Linköping 2001.

Fö 3: torsdag 26 sept 2024 kl. 10–12, sal C4

Hans Lundmark, MAI
Några berömda tidiga 1800-talsmatematiker [H]

I denna föreläsning kommer vi att bekanta oss med ett urval av kända matematiker verksamma under första hälften av 1800-talet (Gauss, Cauchy, Abel, Galois, Riemann, m.fl.). Det blir lite blandat smått och gott om deras liv och matematiska upptäckter.

Fö 4: torsdag 3 okt 2024 kl. 10–12, sal A1

OBS! På grund av en svårlöst schemakrock med kursen TDDD84 (Ingenjörsprofessionalism), som har obligatorisk närvaro, ges även en separat version av denna föreläsning för D2 & U2 kl. 8–10 samma dag, också i sal A1.

Hans Lundmark, MAI
Om talet π=3,1415926535… [MH]

Denna utblick bjuder på lite historik och diverse fascinerande fakta om den berömda konstanten π (pi).

Några boktips:


Period ht2

Fö 5: torsdag 7 nov 2024 kl. 10–12, sal C3

Magnus Herberthson, MAI
Introduktion till den speciella relativitetsteorin [T]

Einsteins speciella relativitetsteori från 1905 är ett specialfall av den allmänna relativitetsteorin (1915) på så sätt att att man bortser från rummets krökning. I och med det kan universum beskrivas med hjälp av ett vektorrum, det så kallade Minkowskirummet. Vi skall se hur det enda antagandet att ljushastigheten, c, är densamma för alla observatörer leder till begrepp som längdkontraktion och tidsdilatation.

Litteratur:

Fö 6: torsdag 14 nov 2024 kl. 10–12, sal BL32

Torkel Glad, Reglerteknik, ISY
Hur flygplan flyger: egenvärden och egenvektorer [T]

Dynamiska system, t.ex. flygplan, beskrivs av differentialekvationer. I idealiserade fall är dessa linjära, och differentialekvationernas koefficienter kan "paketeras" i matriser. Det visar sig att egenvärdena och egenvektorerna till dessa matriser ger en god bild av beteendet. Detta är speciellt intressant om man inte är nöjd med beteendet utan vill förbättra det med ett styrsystem. Detta är i hög grad aktuellt för flygplan och numera bilar, men också för elektroniken i CD-spelare, mobiltelefoner och andra apparater. Ofta kan man se inverkan av ett styrsystem som att det flyttar egenvärden till önskade positioner i det komplexa talplanet. Detta ger systematiska sätt att konstruera sådana system.

Fö 7: torsdag 28 nov 2024 kl. 10–12, sal C3

Hans Lundmark, MAI
Talsystem, del 1: Reella tal (med mera) [MH]

Vad man lägger i begreppet tal har varierat genom historiens gång. Positiva rationella tal har varit ganska okontroversiella sedan urminnes tider, men irrationella tal och negativa tal betraktades länge med skepsis, för att inte tala om de mystiska ”imaginära” talen. I differentialkalkylens barndom (slutet av 1600-talet) räknade man med ”infinitesimaler”, tal som var mindre än varje ”vanligt” positivt tal, men ändå på något sätt större än noll. Svårigheten att förklara exakt vad dessa oändligt små tal var för något ledde till att man under 1800-talet gradvis kom att föredra att formulera analysens grunder med hjälp av ”epsilon och delta”-resonemang istället, som t.ex. i den definition av begreppet gränsvärde som används i analyskurserna än idag. Man håller sig då alltså inom det reella talsystemet, som innefattar irrationella tal, men inga infinitesimaler, och heller inga oändligt stora tal. Märkligt nog dröjde det dock ända till långt in på 1800-talet innan Cantor och Dedekind var för sig föreslog precisa formuleringar av exakt vad man ska mena med begreppet ”reellt tal”. Och det var också först på 1800-talet som man på allvar började fundera över de logiska grunderna för vanlig heltalsaritmetik och bråkräkning.

Denna föreläsning börjar med lite historik, och därefter ska jag översiktligt försöka förklara hur man stegvis kan bygga upp teorin för de naturliga talen, de hela talen (inklusive negativa heltal), de rationella talen, och till slut de reella talen. (Vi kommer också in på ett litet sidospår om Cantors s.k. kardinaltal och ordinaltal.)

Som belöning för besväret kommer vi sedan bland annat att slutgiltigt kunna besvara evighetsdebattfrågan om huruvida 0,999999… och 1 är två olika tal eller bara två olika sätt att skriva det reella talet ”ett”.

Fö 8: torsdag 5 dec 2024 kl. 10–12, sal A2

Hans Lundmark, MAI
Talsystem, del 2: Hyperreella och surreella tal [M]

Som en fortsättning på Fö 7 ska vi denna gång lära känna Abraham Robinsons hyperreella tal (från 1960-talet) och John Conways surrella tal (från 1970-talet), två talsystem som på varsitt sätt utökar det reella talsystemet till att även innefatta oändligt små och oändligt stora tal. De hyperreella talen, som används inom ickestandardanalys, bygger på Cantors idé som vi såg förra gången, att man kan definiera nya slags tal som ekvivalensklasser av talföljder. De surrella talen, med ursprung i kombinatorisk spelteori, fås å andra sidan genom att kombinera två andra idéer från förra utblicken, nämligen Dedekinds metod att definiera nya slags tal som Dedekindsnitt (par av talmängder) och von Neumanns mängdlära-konstruktion av ordinaltalen ”ur tomma intet”.


Period vt1

Fö 9: torsdag 23 jan 2025 kl. 10–12, sal BL32 (prel.)

Hans Lundmark, MAI
Visualisering av komplexvärda funktioner [M]

Det vanliga sättet att visualisera en funktion y=f(x), där x och y är reella variabler, är att rita dess graf. Men om man har en funktion där variablerna är komplexa, säg w=f(z), så får man problem. För att kunna rita grafen direkt skulle man ju behöva ett fyrdimensionellt koordinatsystem, med två axlar för z (realdel och imaginärdel) och två axlar för w. Jag ska berätta om några sätt att visualisera sådana funktioner, speciellt en metod som kallas domain coloring (färgläggning av definitionsmängden). Den ger upphov till färgbilder som inte bara är vackra utan dessutom avslöjar intressanta matematiska fenomen som man inte ser när man inskränker sig till reella variabler. Redan så enkla funktioner som polynom bjuder på överraskningar, och vi ska även titta på andra elementära funktioner, till exempel w=exp(z) och w=sin(z).

Fö 10: torsdag 13 feb 2025 kl. 10–12, sal C2 (prel.)

Hans Lundmark, MAI
Några berömda 1900-talsmatematiker [H]

Denna föreläsning bjuder på en kavalkad av 1900-talsverksamma matematiker, vars liv och verk vi ska försöka lära känna lite: Hilbert, Noether, Gödel, Turing, Ramanujan, Erdős, Grothendieck, Conway, m.fl.

Fö 11: torsdag 20 feb 2025 kl. 10–12, sal A2 (prel.)

Anders Björn, MAI
Serier, primtal och tegelstenar [M]

Vi ska börja med att titta på hur man ska stapla tegelstenar på varandra för att få ett så stort överhäng som möjligt. Därefter ska vi diskutera lite olika problem som har med konvergens av serier att göra. Bl.a. ska vi titta på serierna $$ \sum_{k=1}^{\infty} \frac{1}{k} \qquad\text{och}\qquad \sum \frac{1}{p} , $$ där den senare summan är över primtalen \(p=2,3,5,7,11,\ldots\) Vi ska inte bara nöja oss med att avgöra om serierna konvergerar eller divergerar utan i det senare fallet också avgöra hur snabbt (långsamt) de divergerar. Därefter ska vi titta på några andra serier med viss anknytning till talteori, och också se hur primtal kan vara praktiskt användbara till annat än kryptering (primtalen är en fundamental del av de krypteringssystem som bl.a. används för säker överföring av information på internet).

Fö 12: torsdag 27 feb 2025 kl. 10–12, sal C2 (prel.)

Erik G. Larsson, Kommunikationssystem, ISY
(Ämne annonseras senare.)


Period vt2

Fö 13: torsdag 10 apr 2025 kl. 10–12, sal C2 (prel.)

Vladimir Tkatjev, MAI
(Ämne annonseras senare.)

Fö 14: torsdag 8 maj 2025 kl. 10–12, sal BL32 (prel.)

Jonathan Nilsson, MAI
Kombinatorisk spelteori. [M]

Tre-i-rad, Schack och Go är exempel på kombinatoriska spel. I sådana spel har spelarna fullständig information om spelets tillstånd, och inga slumpmoment såsom tärningskast är inblandade. I detta föredrag ska vi fokusera på spel där den första spelaren som inte kan göra ett giltigt drag förlorar, och där detta alltid sker efter ändligt många drag. I denna klass av spel har alltid den ena spelaren en vinnande strategi, alltså en algoritm för att välja drag som leder till vinst oavsett vad motspelaren gör. I föredraget introducerar jag ett antal enklare kombinatoriska spel såsom Hackenbush, Domineering och Col. Jag diskuterar vinnande strategier i dessa spel, och hur man kan tillskriva numeriska värden till många spelpositioner. Detta leder till en sorts aritmetik för spel, och en koppling till de Surreella tal som tidigare diskuterats på Fö 8.

Materialet som gås igenom baseras till stor del på boken Winning Ways for your Mathematical Plays av Berlekamp, Conway och Guy.

Fö 15: torsdag 15 maj 2025 kl. 10–12, sal I:101 (prel.)

Fö 16: torsdag 22 maj 2025 kl. 10–12, sal BL32 (prel.)

Göran Bergqvist, MAI
Neuronnät [MT]

Neuronnät eller neurala nätverk är det hetaste inom AI och maskininlärning, och användningen ökar kraftigt inom många områden. Vi visar först några exempel på hur neuronnät används. Därefter förklarar vi matematiskt vad ett neuronnät är och hur det tränas eller lärs upp. Kunskaper som då behövs är matriser, gradienter och kedjeregeln för funktionalmatriser från flervariabelanalys (en referens för kedjeregeln är sats 4.4 och de utskrivna matriserna efter satsen, sid. 33–34, i Tomas Sjödins föreläsningsmaterial i flervariabelanalys). Vi diskuterar också fördelar och nackdelar med hur dessa tekniker påverkar individer och samhälle, och etiska problem som kan uppstå.

(Programmet fylls på efterhand under läsårets gång.)


Sidansvarig: Hans Lundmark
Senast uppdaterad: 2024-12-10