Göm meny

TATA40 Matematiska utblickar: Program läsåret 2025/26

Varje utblick ingår i ett eller flera av följande tre teman, som framgår av programmet nedan:

M: Matematisk breddning och/eller fördjupning.
H: Matematikens historia.
T: Matematikens användning inom teknik och naturvetenskap.

Period ht1

Fö 1: torsdag 11 sept 2025 kl. 10–12, sal C4

Hans Lundmark, MAI
Jongleringsteori [M]

Vi roar oss med att utforska den matematiska teoring för jonglering!

Fö 2: torsdag 25 sept 2025 kl. 10–12, sal A2

Jana Björn, MAI
Kardinalitet och oändliga mängder [M]

Vi skall jämföra antalet element i oändliga mängder, definiera vad det betyder att två mängder har lika många element och gå igenom begreppen uppräknelig och överuppräknelig mängd. Föreläsningen kommer att innehålla både grundläggande teori (som tidigare ingick i en kurs i Diskret matematik) och exempel med tillämpningar.

Litteratur: A. Björn, B. O. Turesson, Diskret matematik (Kap. 10), kompendium, Linköping 2001.

Fö 3: torsdag 2 okt 2025 kl. 10–12, sal C1

Hans Lundmark, MAI
Några berömda tidiga 1800-talsmatematiker [H]

I denna föreläsning kommer vi att bekanta oss med ett urval av kända matematiker verksamma under första hälften av 1800-talet (Gauss, Cauchy, Abel, Galois, Riemann, m.fl.). Det blir lite blandat smått och gott om deras liv och matematiska upptäckter.

Fö 4: torsdag 16 okt 2025 kl. 10–12, sal C2

Hans Lundmark, MAI
Om talet π=3,1415926535… [MH]

Denna utblick bjuder på lite historik och diverse fascinerande fakta om den berömda konstanten π (pi).

Några boktips:


Period ht2

Fö 5: torsdag 13 nov 2025 kl. 10–12, sal C2

Magnus Herberthson, MAI
Introduktion till den speciella relativitetsteorin [T]

Einsteins speciella relativitetsteori från 1905 är ett specialfall av den allmänna relativitetsteorin (1915) på så sätt att att man bortser från rummets krökning. I och med det kan universum beskrivas med hjälp av ett vektorrum, det så kallade Minkowskirummet. Vi skall se hur det enda antagandet att ljushastigheten, c, är densamma för alla observatörer leder till begrepp som längdkontraktion och tidsdilatation.

Litteratur:

Fö 6: torsdag 27 nov 2025 kl. 10–12, sal C2

Carl Johan Casselgren, MAI
Graffärgning och skolscheman utan håltimmar [M]

I denna föreläsning ges en introduktion till den matematiska teorin för graffärgningar. Vi ska titta på några enkla modeller för graffärgning och se hur dessa kan användas för att lösa olika schemaläggningsproblem. Speciellt ska vi undersöka problemet att konstruera skolscheman utan håltimmar.

Fö 7: torsdag 4 dec 2025 kl. 10–12, sal Key1

Hans Lundmark, MAI
Talsystem, del 1: Reella tal (med mera) [MH]

Vad man lägger i begreppet tal har varierat genom historiens gång. Positiva rationella tal har varit ganska okontroversiella sedan urminnes tider, men irrationella tal och negativa tal betraktades länge med skepsis, för att inte tala om de mystiska ”imaginära” talen. I differentialkalkylens barndom (slutet av 1600-talet) räknade man med ”infinitesimaler”, tal som var mindre än varje ”vanligt” positivt tal, men ändå på något sätt större än noll. Svårigheten att förklara exakt vad dessa oändligt små tal var för något ledde till att man under 1800-talet gradvis kom att föredra att formulera analysens grunder med hjälp av ”epsilon och delta”-resonemang istället, som t.ex. i den definition av begreppet gränsvärde som används i analyskurserna än idag. Man håller sig då alltså inom det reella talsystemet, som innefattar irrationella tal, men inga infinitesimaler, och heller inga oändligt stora tal. Märkligt nog dröjde det dock ända till långt in på 1800-talet innan Cantor och Dedekind var för sig föreslog precisa formuleringar av exakt vad man ska mena med begreppet ”reellt tal”. Och det var också först på 1800-talet som man på allvar började fundera över de logiska grunderna för vanlig heltalsaritmetik och bråkräkning.

Denna föreläsning börjar med lite historik, och därefter ska jag översiktligt försöka förklara hur man stegvis kan bygga upp teorin för de naturliga talen, de hela talen (inklusive negativa heltal), de rationella talen, och till slut de reella talen. (Vi kommer också in på ett litet sidospår om Cantors s.k. kardinaltal och ordinaltal.)

Som belöning för besväret kommer vi sedan bland annat att slutgiltigt kunna besvara evighetsdebattfrågan om huruvida 0,999999… och 1 är två olika tal eller bara två olika sätt att skriva det reella talet ”ett”.

Fö 8: torsdag 11 dec 2025 kl. 10–12, sal A1

Hans Lundmark, MAI
Talsystem, del 2: Hyperreella och surreella tal [M]

Som en fortsättning på Fö 10 ska vi denna gång lära känna Abraham Robinsons hyperreella tal (från 1960-talet) och John Conways surrella tal (från 1970-talet), två talsystem som på varsitt sätt utökar det reella talsystemet till att även innefatta oändligt små och oändligt stora tal. De hyperreella talen, som används inom ickestandardanalys, bygger på Cantors idé som vi såg förra gången, att man kan definiera nya slags tal som ekvivalensklasser av talföljder. De surrella talen, med ursprung i kombinatorisk spelteori, fås å andra sidan genom att kombinera två andra idéer från förra utblicken, nämligen Dedekinds metod att definiera nya slags tal som Dedekindsnitt (par av talmängder) och von Neumanns mängdlära-konstruktion av ordinaltalen ”ur tomma intet”.


Period vt1


Period vt2

(Programmet fylls på efterhand under läsårets gång.)


Sidansvarig: Hans Lundmark
Senast uppdaterad: 2025-11-19